Wojewoda Opolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla rozbudowy 11-kilometrowego wspólnego odcinka dwóch dróg krajowych. Chodzi o DK42 i DK45 na odcinku od Kluczborka do początku obwodnicy Praszki.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w tym roku odda inne dwa rozbudowane odcinki DK45:
Krapkowice – Rogów Opolski i
Jełowa – Bierdzany.
Fragment Zawada – Jełowa jest natomiast na etapie wyłaniania wykonawcy, a roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. Na etapie prac przygotowawczych są z kolei rozbudowanych odcinków: Opole – Zawada wraz z obwodnicą Zawady, a także Bierdzany Kuniów.
Co obejmie rozbudowa?
W ramach zadania GDDKiA planuje dostosować rozbudowywany odcinek do nośności 11,5 t/oś.
Jego początek zlokalizowany będzie przy miejscowości Ligota Górna w rejonie planowanego węzła drogowego Kluczbork Południe, który powstaje w ramach budowy S11 Gotartów – Olesno. Koniec inwestycji z kolei przypada za dzielnicą Karłów w Gorzowie Śląskim i jest połączenie z obwodnicą Praszki i Gorzowa Śląskiego, która funkcjonuje od 2023 roku.
Inwestycja obejmie natomiast przebudowę siedmiu skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi, przebudowę mostu i budowę przepustu drogowego w Ligocie Górnej. Ponadto powstaną dodatkowe jezdnie oraz ciągi pieszo-rowerowe.
W ramach zadania zostaną również zamontowane oświetlenia na przejściach dla pieszych i oświetlenia drogowe w ciągu przebudowanej trasy, a także wybudowane będą chodniki i wybudowane oraz przebudowane zostaną zatoki autobusowe.
Ważne drogi Opolszczyzny
Zarówno droga krajowa nr 42, jak i droga krajowa nr 45 stanowią ważne trasy dla województwa opolskiego i ułatwiają komunikację mieszkańców z pobliskimi regionami.
DK42 to aż 274-kilometrowa droga łącząca ze sobą województwa opolskie, śląskie, łódzkie oraz świętokrzyskie i przebiega z Kamiennej obok Namysłowa do Rudnika niedaleko Starachowic. Poza wspólnym przebiegiem z DK45 łączy się również z drogą krajową nr 43 na odcinku ok. 4,5 kilometra między Rudnikami i Jaworznem.
DK45 z kolei mierzy 217 km i przebiega przez trzy województwa: łódzkie, śląskie i opolskie. Dodatkowo trasa łączy się z granicą z Czechami w miejscowości Chałupki, omijając przy tym Górnośląski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy.